Psychometric properties of the brief version of the Social Skills Inventory for Adolescents

Romera-Leme, V. B., Valentini, F., Campos, J. R., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2017) Psychometric propert ies of the brief version of the Social Skills Inventory for Adolescents. The Spanish Journal of Psychology, 20. DOI: https://doi.org/10.1017/sjp.2017.29

The present study aimed to evaluate the evidence of internal structure and scores reliability of the Social Skills Inventory for adolescents – brief version (IHSA-Del-Prette). The following analyses were performed: (1) Exploratory Factor Analysis – EFA; (2) Confirmatory Factor Analysis – CFA; (3) Reliability; (4) Multigroup Analysis (invariance). The participants were 2,291 students of the Middle and High Schools, both sexes aged 12 to 17 years old divided into two sample groups: 1,172 participants in sample group 1 (collected 2006–2007) and 1,119 in sample group 2 (collected 2011–2012). The results of the EFA (group 1) support the four subscales structure (Self-control, Affective Approach, Empathy and Assertiveness) for 16 items (loadings > .30). The structure was confirmed by the CFA performed on the second group (CFI = .96, TLI = .95, RMSEA = .05, 90% CI [.04, .05], loadings > .50); and showed scalar invariance (samples 1 and 2) due to group and age, as well as partial scalar invariance due to gender (ΔCFI < .01; ΔNCI < .02). It was concluded the brief version of IHSA-Del-Prette presents psychometric properties for use in the Brazilian context. Keywords: adolescence; multi-group confirmatory factor analysis; psychometric social skills.

O presente estudo teve como objetivo avaliar a evidência da estrutura interna e a confiabilidade dos escores do Inventário de Habilidades Sociais para adolescentes – versão curta (IHSA-Del-Prette). Foram realizadas as seguintes análises: (1) Análise Fatorial Exploratória – AFE; (2) Análise Fatorial Confirmatória – CFA; (3) confiabilidade; (4) Análise multigrupo (invariância). Os participantes foram 2.291 estudantes das escolas de ensino médio e médio, de ambos os sexos, com idades entre 12 e 17 anos, divididos em dois grupos de amostra: 1.172 participantes no grupo de amostra 1 (coletado em 2006-2007) e 1.119 no grupo de amostra 2 (coletado em 2011-2012) . Os resultados da EPT (grupo 1) suportam a estrutura de quatro subescalas (Autocontrole, Abordagem Afetiva, Empatia e Assertividade) para 16 itens (carregamentos> 0,30). A estrutura foi confirmada pelo CFA realizado no segundo grupo (CFI = 0,96, TLI = 0,95, RMSEA = 0,05, IC 90% [0,04, 0,05], cargas> 0,50); e mostrou invariância escalar (amostras 1 e 2) devido ao grupo e idade, bem como invariância escalar parcial devido ao sexo (ΔCFI <0,01; ΔNCI <0,02). Concluiu-se que a versão resumida do IHSA-Del-Prette apresenta propriedades psicométricas para uso no contexto brasileiro. Palavras-chave: adolescência; análise fatorial confirmatória de vários grupos; habilidades sociais psicométricas.