Romera-Leme, V. B., Campos, J. R., Coimbra, S., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2016). Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA-Del-Prette): Evidence of construct validity and reliability. Psico (UFRS), 47(3), 169-178.
Social skills are considered as an important indicator of social and emotional development. In the Brazilian context, the Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA-Del-Prette) is available for the assessment of this repertoire, and is widely used in research and intervention. Favorable psychometric properties have been established through Principle Components Analysis (PCA). The present study aimed to compare the structure established through PCA with that established through Exploratory Factor Analysis (EFA) and to verify the indicators of validity and reliability produced by Confirmatory Factor Analysis (CFA). A total of 2291 students of 6th, 7th and 8th years of Elementary Education and 1st and 2nd years of High School Education participated. The results showed a factorial structure very similar to that originally produced with PCA, with six oblique factors confirmed through CFA and with suitable indicators of reliability. The IHSA-Del-Prette presented psychometric qualities that recommend indicate its use in the Brazilian context. Keywords: Social skills; Adolescence; Factor analysis; Reliability
Inventário de habilidades sociais para adolescentes: evidências de validade de constructo e confiabilidade. As habilidades sociais têm sido tomadas como um importante indicador de desenvolvimento social e emocional. Para avaliação desse repertório, tem-se, no contexto brasileiro, o Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del-Prette). Esse instrumento de medida é amplamente utilizado na investigação e intervenção, com propriedades psicométricas favoráveis obtidas por Análise de Componentes Principais (ACP). Este estudo visa comparar a estrutura obtida por ACP à obtida por Análise Fatorial Exploratória (AFE) e verificar os indicadores de validade e confiabilidade produzidos por Análise Fatorial Confirmatória (AFC). Participaram 2291 estudantes do 6º, 7º e 8º ano do Ensino Fundamental e do 1º e 2º ano do Ensino Médio. Os resultados evidenciaram uma estrutura fatorial muito similar à originalmente produzida com a ACP, com seis fatores oblíquos confirmados pela AFC e com indicadores adequados de confiabilidade. Conclui-se que o IHSA-Del-Prette apresenta qualidades psicométricas que o recomendam para uso no contexto brasileiro. Palavras-chave: Habilidades sociais; Adolescência; Análise fatorial; Confiabilidade